04 September 2011

logik; kempunan...


salam alayk'

logik ke kalau tak tanam pokok durian di kebun boleh elak pencuri durian mencuri?
ayah suka makan durian, ibu suka makan durian, adik beradik suka makan durian.

jadi satu hari aku tanya kenapa ayah taknak tanam pokok durian kat kebun, dia jawab "pencuri takkan mencuri kalau kita tak beri peluang mencuri, so tak payah tanam"
*kempunan*

logik ke kalau dikatakan: dah beso tak payah bagi duit raya.
atau yang sebenornya masyarakat kita cuma faham dengan budaya duit raya-angpau sebelum kenal konsep sedeqah lillahi ta'ala. aku tabik betul kepada siapa-siapa yang memberi duit raya tanpa kira batas umur.

dan tahniah kerana faham konsep sedeqah sebelum konsep duit raya-angpau di"pau". dah dua dekad aku hidup masih ada tangan menghulur. *terharu*
yeay, masih dapat duit raya. ha   ha   ha.

logik ke kalau makwe satu sekolah dulu-dulu kurang attractive, tapi hotsetaf sekarang?

dulu-dulu pakai spek harry porter, masa PJ seluar track tak ingat punya beso sepoi-sepoi ditiup angin dah macam bendera, tapi bila beraya zaman pasca-sekolah tudung dia kalerful kemain, blush pipi kiri kanan, lekuk lesung pipit dan tahi lalat manis pon diblush nye sekali, kaler mata sudah jadi biru? peh, peh, peh.




apa!?








rugi tak invest awal-awal?





nak kena tarik bulu kaki laju-laju sampai menangis?







----iklan----
 
oh ya, sebelum terlupa. ada ke pembaca-pembaca blog Kasut Kungfu yang nak berjasa tapi tak jumpa channel yang baik?

bukan aku nak "pau" duit raya...

bukan aku nak cetus "projek kasihan"...

tapi aku nak bagi tahu satu peluang yang sangat bagus...

sini

klik untuk tumbesaran


invest di sini, pulangannya kepada anak-anak bangsa.
contoh program boleh klik sini.

ha, jangan tunggu lagi, klik lah.  =)




*ingat takde ke budak lelaki yang tanya "bang, kenapa lelaki tak boleh pakai tudung ek?" 
ada weh. budak2 cenggini perlu bimbingan kritikal.


4 comments:

akuamir said...

nice blog geng..

Faaizz d. Zul said...

@akuamir

thanx



tak berminat menyumbang?

bank-in ok.

=)

nas said...

wahhh... bagusla ko buat promo utk derma nu.. cuma aku ni xreti sgt nak bank in cmni....
xreti
kalau derma kat depan mata snang sket... hu3

Faaizz d. Zul said...

@nas

wah, nas. tahukah anda kalau terdetik di hati niat nak menderma, Allah sudah catatkan ganjarannya walaupon xbuat?

baguslah klu berniat begitu.

tp bagus lagi kalau sempat ke bank.
he2

=)