25 February 2012

Kenapa Uthmanians’ flavor?

*updated*


Salam alayk'

_______________________

(syura)

Kenapa Uthmanians’ flavor?

Aku senyum sebelum pantulkan jawapan aku dengan soalan.

Apa yang kau faham tentang flavor?

Din geleng kepala kemudian menyedut  teh o limau ais bungkus. Ya, sedut, sebab dia pakai straw.

Air apa kau minum?

Teh  o limau ais.

Kenapa namanya teh  o limau ais?

Sebab tehnya, limaunya, gulanya, dan aisnya. Sebab semua bagai yang jadikan ia teh o limau ais dalam menu.

Boleh kau relate dengan benda ni?

more info - link


Maksud kau Uthmanians’ flavor? Apa yang buat Mahallah Uthman dinamakan Uthman? Entah, aku tak nampak. Tema kau ni terlalu luas. Kenapa kita tak sempitkan skopnya kepada sesuatu yang kita nak guna kelak?

Tak perlu. Kita dah ada terlalu banyak gambar bangunan untuk keperluan dokumentasi.

Jadi apa yang kau nampak pada Uthmanians?

Hah, terlalu banyak. Geografi kita ada ekologi sempurna. Pada orang, pada landskap, pada air, pada tumbuhan, pada teman berbulu si kucing dan flamingo, pada teman bersisik si biawak dan ikan, pada integrasi antara penduduknya sesama mereka dan integrasi mereka dengan alam. Aku boleh lihat simfoni harmoni disini.

Kau boleh lihatkan kegiatan hidupan kat sini? Variasinya bila fajar menyinsing, bila azan melantun, bila perlawanan bola berlangsung, bila hari minggu, bila waktu riadah, bila ada pohon tumbang meruntun, bila hujan turun buat seorang senyum bersyukur dan seorang lagi ketat mengeluh.

Oh.

Mahu tahu lagi apa yang aku nampak? Itu. Atap laluan yang pecah diruntun pohon masih belum dibaiki. Pohon tumbang itu bencana, atap yang pecah pun juga bencana, tapi dibiar tak dibaiki itu apa? Sipi-sipi malapetaka. Nuh, laluan air sarat dengan sampah ertinya kontaminasi. Dinding-atap bocor boleh jadi korupsi. Terpulang, itu apa yang aku nampak. Aku cuma hargai fotografi. Bukan seorang fotografer.

Jadi kita stick pada tema bebas ni?

Ya, asalkan lokasinya disini. Biarlah peserta bebas interpret cara mereka melihat.Supaya kita dapat sesuatu yang kita tak jangka. Supaya apa yang kita nampak boleh berevolusi dengan apa yang orang lain nampak. Ada orang memahami seni lebih baik dari kita, ada orang memahami fotografi lebih baik dari kita juga. Interpretasi berbeza boleh jadi punca perkongsian membina. Oh ya, musolla kita sekarang ni dah ada dua kiblat. Qiblataini, selepas inspection 3 minggu lepas. Sejarah bukan?

*angguk*

Sebenarnya, bila kita terlalu menggunapakai nama Uthman untuk refer kepada mahallah, kita boleh terlupa kenapa dan siapa Uthman dirafa’ naik sebagai tokoh besar dalam sejarah Islam. Kita lupa yang dia terkenal dengan pengumpulan Al-Quran. Kita lupa beliau adalah teman Rasulullah di syurga. Lagi, beliau menantu Rasulullah saw dengan gelaran Zunnurain. Pernah dipinggir oleh kaumnya sendiri sebelum menjadi seorang saudagar yang kaya, lemah lembut malah pemurah. Kan?

Mana tahu nanti ada peserta yang mahu bawa fikrah ini dalam fotonya, siapa tahu?




sekian.

- Program Manager -
   (UPC'12)



wah, autokrat gitu.   ; p 




_____________


link blog UPC'12 - http://uthmanpc.blogspot.com/
link borang penyertaan online http://bit.ly/upc12

______________


to fatinzuaini : garisan baru dengan pita pelekat ialah kiblat yang baru disahkan JAKIM selepas pemeriksaan.


6 comments:

Sidratul Muntaha said...

Superb.

Sidratul Muntaha said...

Eh,kenapa boleh ada dua kiblat?

Faaizz d. Zul said...

saya dah update, untuk menjawab.
=)

Sidratul Muntaha said...

Dah berapa lama surau tu wujud then baru timbul kekeliruan ni.adeh,tak sangka benda macam ni boleh jadi.

By the way, kita boleh tentukan arah kiblat guna kompas (belajar dalam kelas recreation). kalau jakim lambat sangat bertindak, amek kompas kira sendiri.

Jazakallah atas info.

Faaizz d. Zul said...

saya masih ingat.

sem1, ramai kawan2 yg solat di musolla farouq(dekat blok sebelah dgn kiblat berbeza).

sem2, ada kawan dtg bawak kompas. bila cek, kiblat tu betul. opis mahallah jawab dgn surat shj. start tu, musolla penuh.

sem ni. ada jakim bgtau, kompas danau kota tak boleh pakai. kena jauhkan dari besi, & tak boleh letakkan dkt ground etc. entah, mereka lebih tau.

*dulu2 ada terasa cam dlm cerita Sang Pencerah jugak pasal kiblat ni =)

mizsfatima said...

sama kes ngan mahallah salahuddin jugak la. arah kiblat xberapa pasti. kat surau lain kat blik masing2 ikut arah lain. Pakai kompas pun still keliru lagi. kan bagus kalau jakim pun ada dtng kat mahallah nie. tentukan betul2 arah kiblat nie